نکات انتخاب روتین پوست مختلط و دهیدراته

بسیاری از افراد گمان می کنند کم آبی یا دهیدراته شدن پوست تنها برای افرادی که دارای پوست خشک هستند اتفاق می افتد و چربی و کم آبی هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند. اما باید بدانید که کم آبی پوست در هر نوع پوستی اتفاق می افتد و به هیچ عنوان مختص پوست های خشک نیست، اگرچه پوست های خشک بیشتر مستعد آن هستند. شاید به دلیل شباهت هایی که در خشکی پوست و کم آبی وجود دارد فکر کنید که هر دو یکی هستند و تفاوتی ندارند اما محصولاتی که برای برطرف کردن خشکی پوست به کار می روند لزوما کم آبی آن را برطرف نمی کنند. خشکی پوست غالبا به صورت ژنتیکی است و فرد با جنس پوست خشک متولد می شود که در مقابل پوست های چرب قرار می گیرد. در واقع پوست خشک فاقد چربی کافی است و غدد چربی ساز آن قادر به تولید مقدار مناسب چربی نیستند. اما دهیدراته شدن پوست به علت های مختلفی مثل سردی و خشکی هوا، رژیم غذایی نامناسب، کم آبی بدن، استفاده از برخی دارو ها، استفاده از لوازم آرایشی و محصولات پوستی خشن و … می تواند رخ دهد. کم آبی پوست مسئله مهمی است که در صورت عدم رسیدگی و مراقبت می تواند باعث به وجود آمدن چین و چروک و خطوط عمیق در پوست بشود و پوست را دچار پیری زودرس کند.

پوست چرب چگونه کم آب می شود؟

غدد چربی پوست های چرب، سبوم زیادی تولید می کنند و از آنجایی که این چربی بیش از مقدار مورد نیاز پوست است، با تجمع در سطح پوست باعث بسته شدن منافذ شده و اجازه نفوذ آب و‌رطوبت را به لایه های عمیق تر پوست نمی دهد.

از طرف دیگر هنگامی که پوست دچار کم آبی و فاقد رطوبت است، غدد شما شروع به تولید بیشتر چربی می کنند. حتی اگر پوست شما احتیاج به آب داشته باشد نه چربی! در واقع پوست شما به این روش سعی دارد از خود محافظت کند. این امر باعث تجمع بیشتر چربی روی سطح پوست شده و منافذ را مسدود می کند و این چرخه باطل ادامه پیدا می کند. رایج ترین نوع پوست، پوست مختلط است که  برخی نقاط آن چرب و برخی نقاط آن خشک است. برای تشخیص اینکه پوست شما مختلط است یا نه چند دقیقه پس از حمام یا شستشوی صورت آن را به آرامی و بدون فشار با یک پارچه نرم خشک کنید. حالا در آینه به دقت پوست خود را بررسی کنید. چنانچه پوست شما در ناحیه تی چرب و براق بود ولی در سایر نقاط پوست مثل گونه ها و گوشه های لب احساس خشکی داشتید، یعنی نوع پوست شما مختلط است. همچنین ممکن است در برخی از نقاط صورت جوش بزنید و در برخی نقاط هرگز این اتفاق نیفتد. در این صورت با مشورت گرفتن از مشاور پوست به درمان پوست چرب و دهیدراته خود بپردازید.

پوست مختلط دهیدراته

همانطور که گفتیم پوست مختلط هم به دلایل مختلف می تواند دچار کم آبی بشود. مهم ترین دلیل آن این می تواند باشد که لایه اپیدرمی یعنی بیرونی ترین لایه ی پوست که کارش جلوگیری از ورود مواد مضر به عمق پوست و از طرف دیگر جلوگیری از خروج مواد مغذی و رطوبت لازم برای پوست است. در واقع این لایه محافظ رطوبت و مواد مورد نیاز پوست را داخل آن حبس می کند تا بتوانند اثرگذاری لازم را انجام دهند. هنگامی که این مانع از بین می رود، رطوبت از پوست خارج شده و در لایه های عمیق تر باقی نمی ماند. رفع این مشکل کار آسانی نیست زیرا شما برای آبرسانی مجدد نیاز به موادی دارید که بتوانند به عمق پوست نفوذ کنند و بهتر است از محصولاتی برای درمان پوست مختلط دهیدراته استفاده کنید که کاملا مختص پوست شما هستند.

3 روش برای تشخیص کم آبی پوست

 

۱. به آرامی پوست خود را بین دو انگشتتان فشار دهید. پوست کم آب نمی تواند به سرعت به حالت قبل بازگردد.

۲. دست خود را به آرامی روی سطح پوست بکشید، چنانچه احساس زبری کردید و پوستتان هنگام لمس کمی جمع می شود احتمالا دچار کم آبی شده است.

۳. اگر هنگام استفاده از مرطوب کننده و آبرسان، پوستتان با دریافت آن احساس تشنگی اش رفع می شود پوستتان دچار کم آبی است.

چنانچه متوجه شدید پوستتان کم آب است تا انتهای مقاله با ما همراه باشید تا روتین پوستی مناسب پوست های مختلط و دهیدراته و محصولات پوستی مناسب آن را به شما معرفی کنیم تا بتوانید در منزل به درمان کم آبی پوست خود برسید.

روتین پوستی مناسب پوست های مختلط و دهیدراته

1- شستشو

برای شستشوی پوست خود دقت کنید که از شوینده ای استفاده کنید که مخصوص پوست های مختلط فرموله شده باشد. شوینده های مخصوص پوست های خشک، قسمت های خشک پوستتان را خشک تر کرده و شوینده های مخصوص پوست های چرب، چربی انباشته شده در نقطه تی صورت را از بین نبرده در نتیجه دچار جوش و آکنه می شوید. دقت کنید که در عین حال که شوینده ای ملایم و بدون عطر و الکل را انتخاب می کنید، حتما دارای خاصیت آبرسانی نیز باشد.

2- تونر

استفاده از تونر برای پوست های مختلط امری ضروری است. تونر پی اچ پوست شما تنظیم کرده و نقاط مختلف آن را یکپارچه می کند. درواقع تونر پوست شما را به تعادل می رساند. استفاده از یک تونر آبرسان بهترین گزینه برای پوست های مختلط دهیدراته است.

3- سرم های آبرسان

سرم هایی که پوست شما را به تعادل رسانده و کم آبی آن را برطرف می‌کنند، کمک زیادی به بهبود شرایط پوستی شما می کنند.

مناسب ترین سرم ها برای پوست شما:

سرم های حاوی هیالورونیک اسید: این سرم یک آبرسان فوق العاده قوی است که به هیچ عنوان احساس سنگینی روی پوست ایجاد نمی کند. هیالورونیک اسید علاوه بر آبرسانی، رطوبت را در پوست شما قفل می کند تا ماندگاری بیشتری داشته باشد.

سرم نیاسینامید: این سرم چربی پوست شمارا به تعادل می رساند و ساختار آن را صاف و یکپارچه می‌کند. همچنین به کم آبی آن نیز کمک می‌کند.

سرم ویتامین سی: این سرم با خاصیت آنتی اکسیدانی که دارد، سد دفاعی پوست شمارا تقویت کرده و باعث روشن تر شدن آن نیز می‌شود. این سرم برای درمان کم آبی پوست نیز مناسب است.

سرم های حاوی گلیسیرین: گلیسیرین با حبس کردن رطوبت در عمق پوست تاثیر زیادی بر بهبود کم آبی آن می‌گذارد.

4- مرطوب کننده

پس از آبرسانی حتما از یک مرطوب کننده بدون چربی و بر پایه آب استفاده کنید تا آب و رطوبت رسیده به پوست در آن باقی بماند و به زودی خارج نشود.

5- لایه برداری

لایه برداری با از بین بردن لایه های چربی اضافه و سلول های مرده جمع شده روی پوست، کمک زیادی به باز شدن منافذ کرده و جذب آب و رطوبت را بهبود می بخشد. اما توجه داشته باشید که حتما از یک لایه بردار ملایم استفاده کنید تا پوستتان بیش از حد خشک و خشن نشود.

6- ضد آفتاب

برای محافظت از پوست خود در برابر اشعه های مضر، حتما از یک ضد آفتاب با طیف حفاظت وسیع استفاده کنید. پوست کم آب به خودی خودی در معرض آسیب و پیری زودرس است. چنانچه از آن در مقابل اشعه های مضر حفاظت نکنید، روند آسیب رساندن به بافت پوست خود را تسریع می کنید و درگیر آثار مخرب آن می شوید.

در انتخاب تمامی محصولات پوستی به ترکیبات آن توجه کنید که حاوی مواد مضر و آسیب زا نباشند. پوست شما به دلیل کم آبی سد خفاظتی ضعیف تری نسبت به سایر افراد دارد. به همین دلیل شما باید دقت بیشتری در انتخاب لوازم ارایشی و محصولات مراقبت پوستی داشته باشید. فروشگاه مایا در این زمینه کنار شماست و با مشاوره رایگان سعی بر این دارد تا بهترین روتین پوستی را به مشتریان عزیز خود ارائه کند.

آخرین محصولات

آخرین مقالات پوست و مو

آخرین محصولات

2,500,000 تومان