روتین مراقبت از پوست در دوره نوجوانی

روتین پوستی در نوجوانی

مهم ترین اقدامات و محصولات پوستی برای استفاده نوجوانان

سن نوجوانی دوره ای است که فرد از کودکی وارد بزرگسالی شده و تغییرات زیادی در بدن وی اتفاق می افتد. پذیرش این تغییرات معمولا برای نوجوان سخت است و او را درگیر چالش های بسیاری می کند. از جمله مواردی که دچار تغییر می شود، پوست صورت و بدن است.

تفاوت پوست نوجوانان با پوست بزرگسالان

روتین پوستی در نوجوانان

گردش سلولی

پوست در دوران کودکی با سرعت بیشتری خود را ترمیم می کند یعنی سلول های جدید زودتر جایگزین سلول های قبلی می شوند اما در دوران بزرگسالی سرعت ترمیم پوست کاهش پیدا می کند. در نوجوانان این سرعت بازسازی سلول ها همچنان زیاد است و با نزدیک شدن به بزرگسالی کاهش پیدا می کند.

تغییرات هورمونی

دوره نوجوانی با نوسانات هورمونی قابل توجهی همراه است. این تغییرات هورمونی، مشکلات زیادی را برای فرد به همراه دارد. افزایش سطح برخی هورمون ها مثل اندروژن ها، باعث افزایش تولید سبوم شده و موجب بسته شدن منافذ پوست می شوند. درنتیجه جوش و آکنه بر روی سطح پوست ظاهر می شود که اکثر نوجوانان برای درمان جوش و جای جوش خود دنبال محصولات درمانی جوش هستند.

روتین پوستی در بلوغ

کلاژن بالا

نوجوانان معمولا کلاژن بیشتری نسبت به بزرگسالان دارند. کلاژن به خاصیت ارتجاعی پوست کمک می کند و باعث صاف تر و سفت تر شدن پوست می شود. با بالا رفتن سن تولید کلاژن کاهش می یابد و منجر به از بین رفتن تدریجی استحکام پوست و ایجاد خطوط ریز و چین و چروک می شود.

جوش های نوجوانی

اگرچه بزرگسالان نیز جوش را تجربه می کنند اما این مشکل در نوجوانان بسیار شایع تر است. جوش های این دوره را با نام های جوش بلوغ یا جوش غرور جوانی نیز می شناسند. این جوش ها معمولا با پایان دوره نوجوانی به مرور از بین می روند اما برای بهبود ظاهر پوست و ماندگار نشدن جای جوش ها، باید به دنبال راه های کنترل و درمان آن ها باشید.

معمولا اکثر افراد هنگامی که آثار پیری و فرسودگی را در پوست خود مشاهده می کنند به فکر مراقبت و روتین پوستی می افتند. درحالی که مشکلاتی مانند لکه های پوستی، جای جوش، خطوط ریز دور چشم و چین و چروک ها به مرور زمان به وجود می آیند و برای جلوگیری از آن ها باید در تمام طول زندگی از پوست خود مراقبت کنید و یک روتین پوستی سالم را انتخاب کنید.

اگر نوجوان هستید باید بدانید که از همین حالا باید مراقب پوست خود باشید و به آن اهمیت بدهید تا در بزرگسالی درگیر درمان های پرهزینه و زمان بر نشوید که البته هیچ روشی نیز به طور کامل پوست شما را درمان نمی کند. پس از همین حالا با مراقبت و رسیدگی، شادابی و لطافت پوست خود را حفظ کنید و پیری پوست را به تأخیر بیندازید.

*دقت کنید که استمرار در این راه مهم ترین شرط است. شما نباید انتظار یک معجزه ی یک شبه را داشته باشید. مراقبت های پوستی نوعی سبک زندگی اند و در دراز مدت اثرات آن‌ها قابل مشاهده است.

نکات مراقبت پوستی برای نوجوانان

1- شستشو

حفظ پاکیزگی و بهداشت پوست بسیار حائز اهمیت است. سعی کنید روزانه حداقل یکبار پوست خود را با یک شوینده ملایم و مناسب جنس پوست خود بشویید. خصوصا هنگامی که در طول روز مدرسه، باشگاه و به طور کلی در فضای عمومی بوده اید. از آنجایی که ساعت های طولانی را در مدرسه می گذرانید، احتمال اینکه دست های خود را به صورتتان بمالید زیاد است. دست ها منبع الودگی ها و باکتری هستند و مدام با میز، صندلی و خودکار و … در تماس اند و وقتی که آن ها را به صورت خود می زنید تمام آلودگی ها را به پوست صورت خود منتقل می کنید. پس از تماس دست ها با صورت خود خودداری کنید و این موضوع را مدام به خودتان یادآوری کنید. پس از آن نیز پوست خود را با یک شوینده ی مناسب به دور دورانی ماساژ دهید و خوب آبکشی کنید.

*دقت کنید اگر پوست خشکی دارید بهتر است از شوینده های صابونی خودداری کرده و از شوینده های فومی و ژلی استفاده کنید که چربی پوستتان حفظ شود.

2- لایه برداری

سعی کنید هفته ای یکبار با استفاده از یک لایه بردار ملایم، پوست خود را لایه برداری کنید. چربی های اضافی و سلول های مرده پوست همچنین ذرات الاینده ی موجود در هوا، باعث بسته شدن منافذ پوست شده و عمق آن‌ها نفوذ می کنند. با استفاده از لایه برداری که بهتر است حاوی اسید سالسلیک باشد، به درمان منافذ باز پوست خود بپردازید و منافذ پوستتان را به طور عمیق پاکسازی کنید.

روتین مراقبت از پوست در نوجوانی

3- آبرسان و مرطوب کننده

بسته به نوع پوست خود که ممکن است چرب، مختلط و یا خشک باشد باید از مرطوب کننده ها و آبرسان ها استفاده کنید. پوست شما حداقل روزی یکبار به مرطوب کننده احتیاج دارد و چنانچه پوست خشکی دارید هر زمان که احساس کشیدگی و پوسته پوسته شدن کردید پوست خود را مرطوب کنید.

*دقت کنید که از مرطوب کننده هایی که برپایه ی آب هستند و ضرری برای پوست ندارند استفاده کنید.

4- ضد آفتاب

استفاده از ضد آفتاب از ۶ماهگی توصیه شده است و نباید گمان کنید که چون هنوز نوجوان هستید احتیاجی به ضد آفتاب ندارید.

نورخورشید و اشعه های مضر موجود در آن آسیب های جبران ناپذیری به پوست شما می زند و باعث به وجود آمدن لکه ها و پیری زودرس پوست می شوند. شما ساعات زیادی از روز را در مدرسه و فعالیت های خارج از خانه سپری می کنید و در معرض آسیب های نور خورشید قرار دارید. سعی کنید به طور جدی از یک ضد آفتاب مناسب پوست خود استفاده کنید و به هیچ عنوان آن را پشت گوش نیندازید.

*دقت کنید که پس از انتخاب یک روتین پوستی مناسب و محصولات باکیفیت، مسئله ای که بسیار مهم است استمرار است. روتین پوستی یک دوره ی درمانی نیست که پس از نتیجه گرفتن آن را متوقف کنید!

روتین پوستی یک سبک زندگی است و باید همیشه آن را ادامه دهید. البته با توجه به شرایط پوستی که در هر دوره ممکن است تجربه کنید و دغدغه های جدید، می توانید در آن تغییر ایجاد کنید اما به هیچ عنوان به فکر حذف آن نباشید که آثار جبران ناپذیری را به همراه دارد.

برای دریافت روتین پوستی مخصوص خود و متناسب با نیازها و الویت های خود با مشاورین پوست مایا تماس بگیرید.

آخرین محصولات

آخرین مقالات پوست و مو

آخرین محصولات

2,500,000 تومان