چین و چروک های دور چشم خود را چگونه درمان کنیم؟

یکی از اولین نشانه های بالا رفتن سن و پیری پوست، ظاهر شدن چین و چروک و خطوط اطراف چشم است. پوست انسان به طور طبیعی با بالارفتن سن، مقدار کلاژن کمتری تولید می کند و همانطور که می دانید کلاژن به خاصیت ارتجاعی پوست کمک کرده و از این طریق آن را صاف و یکپارچه می کند. این مورد در کنار عوامل دیگر مانند قرار گرفتن در معرض نور خورشید، ژنتیک، مصرف الکل و سیگار و … موجب به وجود آمدن چین و چروک ها در پوست صورت می شود. اما پوست زیر و اطراف چشم به دلیل اینکه بسیار نازک تر و حساس تر از پوست سایر نقاط صورت است، زودتر دچار چین و چروک و خطوط پنجه کلاغی می شود و علائم پیری را نمایان می کند. دلیل دیگر آن این است که عضلات اطراف چشم مدام درحرکت و درگیرند. هربار که پلک می زنید، میخندید، اخم می کنید و حتی هربار که به جهات مختلف چشم خود را حرکت می دهید، این عضله ها درگیر می شوند در نتیجه خیلی زودتر خطوط در آن نواحی ظاهر می شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر از دریافت رایگان روتین پوستی خود با فروشگاه مایا تماس بگیرید.

به طور کلی ۲ نوع چین و چروک وجود دارد:

انواع چین و چروک

خطوطی که فقط هنگام حرکت دادن عضلات آن نقطه قابل رویت اند و خطوطی که در حالت ساکن بودن نیز قابل مشاهده اند. دسته دوم معمولا پس از سن ۳۰ سالگی کم کم ظاهر می شوند که البته بسته به ژنتیک، شرایط محیطی و عادات هر فرد می تواند متفاوت باشد. برای مثال اگر شما عادت دارید که مدام حین حرف زدن، تابش نور و … اخم کنید، خطوط اخم خیلی زودتر در پوست شما ظاهر می شوند.

علائم پیری غیرقابل اجتناب اند و جزئی از روند طبیعی افزایش سن هستند. در مورد این خطوط هیچ نگرانی ای وجود ندارد و مشکلی برای شما ایجاد نخواهند کرد اما از آنجایی که ظاهر چهره را تحت تأثیر قرار می دهند و ممکن است حتی سن فرد را بالاتر نشان دهد، بسیاری از افراد نسبت به آن‌ها احساس خوبی ندارند و دغدغه برطرف کردن آن را دارند. اگر شما نیز جزو این دسته از افراد هستید تا آخر این مقاله با ما همراه باشید و به راحتی خودتان درمان چین و چروک دور چشم خود را پیش ببرید و در صورت نداشتن چین و چروک هم مانع ایجاد آن‌ها شوید.

عوامل موثر در به وجود آمدن چین و چروک های اطراف چشم

 

1- افزایش سن

اولین عامل تأثیر گذار که غیرقابل اجتناب است، افزایش سن است. با افزایش سن تولید کلاژن در پوست کاهش یافته و بافت پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهد. همچنین رطوبت طبیعی پوست از بین رفته و پوست دهیدراته می شود. بهتر است بدانید زمانی که به درمان کم آبی پوست خود میرسید روی کاهش چین و چروک پوست خود هم تاثیرگذار هستید. پوست های کم آب در مقابل عوامل محیطی، مقاومت بسیار کمتری دارد و به شدت آسیب پذیر است.

راه حل

اگرچه این امر کاملا طبیعی است اما شما می توانید با استفاده از محصولات مراقبت پوستی و یا مکمل هایی که به تولید کلاژن کمک می کنند مانند محصولات حاوی رتینوئید، هیالورونیک اسید، ویتامین سی و پپتیدها روند پیری پوست را به تأخیر بیندازید و آثار مخرب آن را کاهش دهید. رتینول موثرترین ماده در کاهش چین و چروک هاست و توسط پزشکان متخصص توصیه می شود. سعی کنید آن را حتما در روتین پوستی خود قرار دهید.

همچنین با آبرسانی و مرطوب کردن پوست به طور منظم از خشکی و دهیدراته شدن آن جلوگیری کنید تا پوستتان مقاومت بیشتری در برابر آسیب های محیطی داشته باشد.

2- نور خورشید

اشعه ماورا بنفش دشمن کلاژن پوست است. چنانچه از پوست و چشم های خود در برابر نور خورشید محافظت نکنید، شروع به شکستن کلاژن ها می کند و به پوست شما ظاهری کدر و خشن می دهد.

از طرفی نیز هنگامی که در برابر آفتاب قرار می گیرید به طور ناخودآگاه و غریزی چشم های خود را جمع می کنید و این باعث می شود خطوط اطراف چشم تان عمیق تر شود.

راه حل

استفاده از ضدآفتاب را هرگز فراموش نکنید. ضدآفتاب مانند یک سپر محافظ از پوست شما در برابر اشعه های مضر سرطان زا حفاظت می کند. دقت کنید که ضدآفتابی که تهیه می کنید دارای درجه حفاظت کافی و البته کیفیت مناسبی باشد تا بتواند به خوبی از پوست شما حفاظت کند. هنگام استفاده مطمئن شوید که آن را به مقدار کافی در تمام نقاطی که در معرض نور خورشید هستند پخش کنید. تصور نکنید که ضدآفتاب مخصوص هوای آفتابی و فصل تابستان است! استفاده از آن در هر آب و هوایی لازم و ضروری است.

تأثیر معجزه آسای ضدآفتاب بر کنترل پیری پوست

برای جلوگیری از جمع شدن چشم ها در برخورد با نور آفتاب از عینک آفتابی استفاده کنید. با استفاده از عینک آفتابی هم از چشم ها و هم از پوست حساس اطراف آن محافظت می کنید.

3- عادات نامناسب

اگر شما نیز جزو آن دسته از افراد هستید که عادت به اخم کردن، جمع کردن چشم ها و پیشانی یا بالا بردن ابروها دارند باید بدانید که خودتان باعث عمیق تر شدن و گسترده تر شدن خطوط صورت خود می شوید.

راه حل

اگرچه از بین بردن یک عادت کار آسانی نیست اما غیرممکن هم نیست. گاهی اوقات عواملی مثل ضعیف بودن چشم ها، حساسیت بالا نسبت به نور، کم خوابی و خستگی، استرس و … موجب این امر می شوند. بهتر است ابتدا علت آن را پیدا کنید تا راحت تر آن را برطرف کنید.

4- رژیم غذایی

هر چیزی که وارد بدن خود می کنید تأثیر مستقیم بر روی پوست شما می گذارد و کاملا در ظاهر شما نمود پیدا می کند.

تأثیر نوشیدنی های قندی بر پوست

راه حل

یک رژیم غذایی سالم شامل مواد خوراکی سرشار از آنتی اکسیدان ها مثل توت ها، آجیل، سبزیجات و غذاهای حاوی امگا۳ مانند ماهی قزل آلا، آووکادو و گردو را انتخاب کنید.

میوه ها و سبزیجات سرشار از ویتامین ای، سی و ای مثل پرتقال، هویج، کدو حلوایی، اسفناج، کلم بروکلی و … کمک زیادی به سفتی و شادابی پوست شما می کند. از مصرف مواد غذایی مضر مثل قند و شکر و غذاهای فست فودی و … پرهیز کنید. نوشیدن آب کافی را به هیچ عنوان فراموش نکنید تا پوستتان کم آب نشود.

5- مصرف دخانیات

سیگار کشیدن باعث تسریع روند پیری می شود. مصرف دخانیات رگ های خونی را منقبض و باریک کرده و در عمل خون رسانی اختلال ایجاد می کند. دخانیات همچنین تولید کلاژن پوست را تحت تأثیر قرار داده و از این طریق موجب چروک شدن پوست می شود.

راه حل

مصرف دخانیات را با استفاده از روش های درمانی مناسب از عادات روزانه خود به طور کلی حذف کنید و حتی اگر خود از آن ها استفاده نمی کنید، سعی کنید در معرض دود آن ها نیز قرار نگیرید.

با رعایت عوامل گفته شده روند پیری پوست شما به طرز قابل توجهی کندتر شده و سلامت و شادابی را احساس خواهید کرد.

در کنار عادات مناسب و محافظت از پوست، استفاده از محصولات مراقبت پوستی کمک زیادی به کاهش چین و چروک ها و خطوط اطراف چشم می کنند و تأثیر سریع تر و قابل توجه تری بر پوست شما می گذارند. با انتخاب یک روتین پوستی مناسب و گنجاندن سرم ها و ماسک های حاوی رتینول، پپتیدها، هیالورونیک اسید، ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها نتیجه ای سریع تر و عمیق تر مشاهده خواهید کرد.

اگر احساس می کنید برقراری تعادل در رژیم غذایی برایتان مشکل است می توانید از مکمل های خوراکی که مواد مورد نیاز پوست و بدن را تأمین می کنند استفاده کنید. البته یک رژیم غذایی سالم تأثیر عمیق تر اما در بلند مدت ایجاد می کند اما مکمل ها چون مجموعه ای از مواد مغذی مورد نیاز بدن هستند با سرعت بیشتری در مدت زمانی کوتاه نتیجه را پدیدار می کنند.

شما همچنین با استفاده از کرم های تخصصی زیر چشم که با توجه به حساسیت بالای پوست این نقطه به طور تخصصی فرموله شده اند و تمامی نیازهای آن ناحیه را برطرف می کنند می توانید نتیجه ایده آل بگیرید. به دنبال محصولاتی باشید که در فورمولاسیون آن‌ها هیالورونیک اسید، پپتایدها، رتینول، آنتی اکسیدان ها، عصاره های گیاهی مثل چای سبز، جلبک سبز، سبوس برنج و … به کار رفته باشد و فاقد الکل و عطر و مواد شیمیایی مضر هستند.

مقالات مرتبط:

5 تأثیر ورزش بر سلامت پوست صورت

 

آخرین محصولات

آخرین مقالات پوست و مو

آخرین محصولات

2,500,000 تومان