علت جوش در نقاط مختلف صورت

جوش صورت یکی از رایج ترین مشکلات پوستی است که ظاهر صورت را تحت تاثیر قرار داده و می تواند برای فرد بسیار آزار دهنده باشد. جوش ها علت های مختلفی دارند که مهم ترین آنها بسته شدن منافذ پوست به دلیل تولید بیش ازحد سبوم و سلول های مرده پوست است.

اما شاید برایتان جالب باشد که بدانید جوش ها در هر قسمت از صورت می تواند نشانه مشکل خاصی در بدن شما باشد.

ریشه این تفکر به چین باستان برمی گردد و اگر چه به طور قطع ثابت نشده است اما دلایلی درجهت تایید آن ذکر شده و افراد زیادی از آن به عنوان نقشه راهنما استفاده می کنند.

مقالات مرتبط با این عنوان را مطالعه نمایید:

ارتباط جوش های نواحی مختلف با مشکلات بدن و راه های بهبود آن‌ها

جوش در نواحی مختلف صورت نشانه چیست؟

1- جوش در خط رویش مو

جوش هایی که در خط رویش مو ظاهر می شوند عموما به دلیل استفاده از محصولات مراقبت و حالت دهنده مو هستند. هنگامی که از روغن ها، سرم ها، حالت دهنده ها و … برای موهای خود استفاده می کنید مقداری از آن‌ها روی پوست شما می نشیند و چربی آن‌ها باعث بسته شدن منافذ پوستتان می‌شود و این امر موجب به وجود آمدن جوش های این ناحیه از صورت می‌شود.

بهتر است بدانید هر زمان که جوش می‌زنید در ابتدا باید به فکر درمان آن باشید تا جای جوش شما به صورت لک باقی نماند چون درمان جوش وقتی که جوش تازه است بسیار راحت تر از زمانی است که جای آن می‌ماند و باید از ضد لک استفاده نمایید تا بتوانید لک باقی مانده آن را درمان نمایید.

راه حل:

هنگام استفاده از محصولات مو خصوصا اسپری ها، با یک دستمال کاغذی یا هر وسیله مناسب دیگری پوست خود را بپوشانید و سپس از محصول استفاده کنید. همچنین سعی کنید هنگام شستشوی صورت حتما با یک شوینده مناسب، تمام قسمت های صورت از جمله خط رویش موها و پیشانی را شستشو دهید و کاملا از چربی ها و باکتری ها پاکسازی کنید. شامپو ها و ماسک های داخل حمام نیز می‌توانند برای پوست شما حساسیت ایجاد کنند. چنانچه در خط رویش مو و پیشانی زیاد جوش می‌زنید، شامپو و نرم کننده خود را تغییر دهید و از محصولات با فرمولاسیون مخصوص پوست های حساس و غیر کومدون زا استفاده کنید. بهتر است یک روتین پوستی مناسب پوست خود داشته باشید تا از مشکلات پوست جلوگیری کرده باشید و یا در صورت بروز عارضه پوستی روند ترمیم بهتر و موثر تری داشته باشید.

جهت کسب اطلاعات مقاله “نیاسینامید در روتین پوستی برای منافذ باز و جوش” را مطالعه نمایید.

2- جوش در ناحیه تی زون (خط تی)

به قسمت بالا و بین ابروها، بینی تا چانه را خط تی صورت می نامند. مهم ترین علت ظاهر شدن جوش در این ناحیه، چرب بودن پوست این قسمت است. چربی اضافی به همراه باکتری ها و سلول های مرده پوست باعث مسدود شدن منافذ شده و جوش ها روی پوست صورت ظاهر می‌شوند. همچنین گفته شده که استرس می‌تواند دلیل به وجود آمدن جوش ها در این نواحی از صورت باشد. چنانچه فردی استرسی هستید و یا مدتی است در معرض شرایط استرس زا قرار گرفته اید، می‌توانید استرس را یکی از عوامل جوش های صورت خود بدانید. برخی از متخصصین جوش های این ناحیه را با مشکلات قلبی مرتبط می‌دانند. پس چنانچه با انجام راه حل های زیر مشکلتان برطرف نشد می توانید وضعیت سلامتی قلب خود را نیز بررسی کنید و از آن مطمئن شوید.

راه حل:

به طور مرتب روزی یک یا دوبار پوست خود را با یک شوینده مناسب به طور کامل شستشو دهید تا مطمئن شوید چربی های اضافی پاکسازی شده اند. همچنین هفته ای یک یا دوبار با استفاده از لایه بردارها پوست خود را پاکسازی عمیق کنید تا ذراتی که در عمق منافذ پوستتان نفوذ کرده و با یک شستشوی معمولی خارج نمی شود، پاکسازی شود. پس از شستشو از تونر استفاده کنید تا ذرات باقی مانده لوازم آرایش و چربی های سرسخت، پاک شوند.

برای مدیریت استرس خود تمرینات تمرکزبر تنفس، مدیتیشن، ورزش، تعامل و ارتباط با افراد، وقت گذرندان در طبیعت و … انجام دهید و سعی کنید خواب خود را طوری تنظیم کنید که به میزان کافی و باکیفیت مناسب انجام شود.

3- جوش در گونه ها

جوش در گونه ها

– علت اصلی و شایع جوش زدن در گونه ها، میکروب‌ها و باکتری‌هایی است که هنگام صحبت کردن با تلفن همراه و با برخورد با روبالشتی آلوده یا زبر است.

– تلفن همراه منبع آلودگی ها و باکتری هاست، هنگامی که برای صحبت کردن آن را به صورت خود می‌چسبانید، آلودگی ها از روی آن به پوست صورت شما منتقل می‌شود و محیط را برای ایجاد جوش آماده می‌کنند.

– همچنین هنگامی که سر خود را بر روی بالشت قرار می دهید گونه های شما با روبالشتی تماس پیدا می‌کنند و چنانچه روبالشتی آلوده باشد سبب بروز جوش‌ها می‌شود.

در کنار اینها گفته شده که جوش های روی گونه ممکن است نشانه بیماری های گوارشی و مربوط به عملکرد نادرست معده باشد.

راه حل:

سعی کنید به طور مرتب و قبل از هربار استفاده تلفن همراه خود را تمیز کنید و تاحد امکان از تماس آن با پوست صورت خود خودداری کنید. شاید گمان کنید که روبالشتی شما آلوده نیست اما حتی اگر شما روبالشتی مخصوص خود را نیز داشته باشید و آن را در معرض آلودگی قرار ندهید باز هم با خوابیدن روی آن میکروب ها و سلول های مرده زیادی روی آن انباشته می‌شود. پس به طور مرتب روبالشتی خود را بشویید و از روبالشتی ای استفاده کنید که دارای الیاف طبیعی و نرم و غیر حساسیت زا باشد.

آیا به نظر شما آیا آرایش باعث جوش و آکنه می‌ شود؟

4- جوش های چانه

جوش در چانه

جوش های این قسمت به علت نوسانات هورمونی و به معنای اختلال در غدد درون ریز شماست. خصوصا بر اثر اندروژن های اضافی است که غدد چربی را بیش ازحد تحریک می کند و روغن اضافی تولید شده منافذ را مسدود می‌کند.

این نوسانات هورمونی معمولا در دوران قاعدگی و بارداری بیشتر اتفاق می‌افتد. تغذیه نیز تا حدی در ایجاد موثر است. خصوصا اگر در مصرف لبنیات و غذاهای پرکربوهیدرات زیاده روی می کنید.

راه حل:

رژیم غذایی خود را بررسی کنید تا ببینید آیا در مصرف مواد غذایی فرآوری شده، لبنیات و … زیاده روی می کنید یا خیر.

در خرید مواد غذایی به توضیحات آن توجه کنید که دارای مواد برهم زننده هورمون ها نباشند.

چنانچه نوسانات هورمونی غیرطبیعی و زیاده از حد دارید با پزشک متخصص مشورت کنید.

اگرچه نمی توان به طور دقیق مشخص کرد که علت اصلی جوش های صورت چیست اما با تکیه بر مطالعات انجام شده که رابطه جوش ها با عوامل مختلف را نشان می‌دهد تاحد زیادی می توانید آن ها را کنترل کنید. چنانچه با انجام راه حل های گفته شده مشکلتان برطرف نشد با یک متخصص مشورت کنید.

آخرین محصولات

آخرین مقالات پوست و مو

آخرین محصولات

750,000 تومان